prowadzenie biznesu

Monitoring marki – ważne narzędzie każdego biznesu

Biznes

Środki masowego przekazu odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu wizerunku marki. Internet oznacza szybki przepływ informacji, co jest zaletą, ale tylko w przypadku dobrych wiadomości. Jeśli negatywne opinie o produkcie lub firmie wypływają do sieci, mogą w nieodwracalny sposób skomplikować sprawy. Monitoring pozwala na szybkie reagowanie i zapobieganie kryzysom, ale ma też wiele innych plusów.

 W biznesie śledzenie mediów wspiera kreowanie wizerunku marki i przedstawia ogląd, jak firma jest postrzegana na zewnątrz. To jednak niejedyne zalety, ponieważ monitoring marki pomaga odkryć potencjalne miejsca rozwoju i wyznaczyć nowe działania przedsiębiorstwa. Bez względu na rozmiar i specyfikę branży, każda marka może sprawdzać media i obserwować opinie na swój temat.

Jak prowadzić monitoring marki?

Obserwacja nie ogranicza się tylko do Facebooka czy Instagramu, ponieważ klientów można znaleźć w sieci wszędzie! Profesjonalna strategia zakłada zbieranie danych z jak największej ilości źródeł – od platform społecznościowych, przez blogi czy strony branżowe, aż do grup i forów dyskusyjnych. Kluczowe jest ponadto przetwarzanie zebranych danych. Z pewnością nie robi się tego ręcznie, tylko stosuje zaawansowane oprogramowanie, które przetwarza użyte słowa kluczowe, hashtagi i opinie. Warto w tym celu skorzystać z profesjonalnych doradców.

Jakie są zalety monitoringu?

Szacuje się, że u 80% nabywców decyzje zakupowe są poprzedzone treściami, jakie znajdują się w sieci na temat wybranego produktu/usługi. To informacja, którą warto wykorzystać do kreowania trendów i tworzenia contentu, zachęcającego do wyboru konkretnego produktu. Należy na bieżąco sprawdzać kto i w jaki sposób mówi o marce w sieci. Monitoring jest sporym źródłem informacji oraz pomaga zarządzać treściami. Do korzyści płynących z takiego działania zaliczamy:

  • ochronę przed kryzysem,
  • śledzenie poczynań konkurencji,
  • poznanie rynkowych trendów,
  • budowanie świadomości marki,
  • analizę kampanii promocyjnych i marketingowych,
  • wzrost sprzedaży.

Na forach internetowych można odpowiadać na zapytania potencjalnych klientów, zwiększając świadomość marki, prezentując ofertę, edukując i zachęcając do sprzedaży.

Monitoring pomaga w porę dotrzeć do przyszłych nabywców i nawiązać z nimi kontakt.

To sposób różniący się od tradycyjnych metod sprzedaży, ale równie skuteczny, a nawet często lepszy.

Monitoring marki i umiejętne wykorzystanie danych stwarzają wiele możliwości. Przeglądanie negatywnych opinii pozwala poznać słabe strony produktu oraz ogniwa w łańcuchu sprzedażowym (np. opóźniony transport). Można trendy wykorzystać do tworzenia różnych kampanii oraz kontrolować konkurencję, aby niespodziewanie nie wyprzedziła strategicznych działań firmy.

Dodaj komentarz

Related Posts