Dla skutecznego projektowania grywalizacji punktem wyjściowym jest zdefiniowanie typów ?graczy?, czyli osób, do których projekt jest kierowany.

Na bazie naszego doświadczenia oraz doświadczenia zagranicznych partnerów Enterprise Gamification wyłoniliśmy 9 typów graczy, o których grywalizacja nie może zapominać.

Są to:

  1. Społecznik
  2. Kolekcjoner
  3. Typowy gracz
  4. Odkrywca
  5. Filantrop
  6. Reformator
  7. Zabójca
  8. Mistrz
  9. Indywidualista

Należy zaznaczyć, że w każdym z nas jest po trosze każdego typu gracza, lecz niektóre z tych typów przeważają, co objawia się w naszych skłonnościach do określonych zachowań, preferencjach dokonywanych wyborów, odczuwaniu zadowolenia z pewnych rzeczy, czy stanów.

Społecznik ? pierwszy ?gracz? w grywalizacji

Cechy społecznika posiada największa część populacji (ok 75%). Warto więc zadbać o to, aby interakcje między graczami były ważną częścią programu grywalizacyjnego.

Firmy, które w swoich projektach grywalizacyjnych nie uwzględniły aspektu społecznościowego, właściwie skazały swój projekt na fiasko, gdyż z pewnością nie udało im się zmotywować ogromnej masy potencjalnych graczy do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu.

Pamiętajmy więc, że aspekt społecznościowy ? to nr 1 w programie skutecznej grywalizacji, a interakcje między graczami powinny być ważną częścią programu i mogą przybierać bardzo różną formę.

Jakie interakcje stosować w grywalizacji?

W programach grywalizacyjnych, które projektujemy dla naszych Klientów do zmotywowania graczy w ogóle do wzięcia udziału (grywalizacja raczej zakłada dobrowolność udziału) już na wstępie dajemy możliwość uczestnikom wzajemnego podglądania własnych profili, które mając schematyczność, mogą różnić się opisami i elementami graficznymi, zamieszczanymi przez ich autorów. Uczestnicy dobierają się w grupy dyskusyjne, tworzą zespoły projektowe, w których integrują się w walce o zwycięstwo.

Niezbędnym wręcz elementem grywalizacji jest możliwość obserwowania wzajemnych osiągnięć i zdobytych trofeów, najlepiej zarówno indywidualnie, jak i w grupach.

Społecznikom proponujemy także kontakty z innymi uczestnikami, poprzez dzielenie się wiedzą (pisanie poradników, komentarzy, zamieszczanie materiałów w bibliotekach tematycznych itp.), a także kupowanie, sprzedawanie i udzielanie się na forach.

Każdemu, kto zabiera się do zaprojektowania grywalizacji na własny użytek (w swojej firmie) doradzamy nie zapominać o aspektach społecznościowych. Nie muszą one od razu mieć zaawansowanej formy. Możemy zacząć chociażby od umożliwienia komentowania, czy wysłania gratulacji  ? cóż wyobraźmy sobie, gdyby nagle ktoś odizolował nas od reszty świata i zabronił kontaktów z innymi ludźmi. Może jakieś 25% z nas byłoby w stanie wytrwać w takich warunkach przez dłuższy czas, a co dopiero mówić o motywacji, aktywizacji i budowaniu zaangażowania!

Polecamy nasz bezpłatny poradnik – „Projektowanie grywalizacji krok po kroku” – do pobrania na głównej stronie serwisu Grywalizacja24.pl

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl