textales - grywalizacjaRzeczywistość rozszerzona (ang. augmented reality, AR) jest systemem, który łączy świat realny, otaczający użytkownika, z elementami generowanymi komputerowo, dodawanymi do prawdziwego obrazu. To odróżnia rzeczywistość rozszerzoną od wirtualnej, ponieważ w pierwszym przypadku dzięki czemu rzeczywistość zostaje ?rozszerzona? (wzbogacona, uzupełniona) o nowe fragmenty, natomiast w drugim ? świat realny zostaje całkowicie zastąpiony przez ten wygenerowany komputerowo.

Zazwyczaj polega to na wykorzystywaniu obrazu z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D. Wykorzystywany jest wówczas widok otoczenia użytkownika, np. pokoju, który ?uzupełniają? wytwory komputerowe, z którymi użytkownik może wejść w interaktywny kontakt.

Ronald Azuma (pionier w dziedzinie rozszerzonej rzeczywistości) zaprezentował definicję, która w syntetyczny sposób opisuje cechy augmented reality. W definicja tej opisuje on AR jako system, który:

  • łączy w sobie świat realny oraz rzeczywistość wirtualną;
  • jest interaktywny w czasie rzeczywistym;
  • umożliwia swobodę ruchów w trzech wymiarach.

AR może być generowana m.in. za pomocą urządzeń zakładanych na głowę (specjalne hełmy), okularów i urządzeń mobilnych. Prowadzone są również badania nad m.in. specjalnymi szkłami kontaktowymi lub rzutowaniem obrazów bezpośrednio na siatkówkę oka.

Obecnie augmented reality jest wykorzystywana m.in. w: medycynie, lotnictwie, szkoleniach, muzeach i marketingu.

Niezwykle ciekawe są wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość projekty grywalizacyjne, o których pisaliśmy już szerzej na Grywalizacja24.pl:

Phobia Free, czyli wsparcie w pokonywaniu lęku przed pająkami. Przechodząc przez kolejne etapy ?gry? użytkownik oswaja się z coraz bardziej realistycznie przedstawionymi pająkami ? aż po obrazy prawdziwej tarantuli. Na początku towarzyszem terapii jest zabawny pająk narysowany w konwencji filmu animowanego. Stopniowo próby są coraz trudniejsze dla cierpiących na arachnofobię, a ich przejście nagradzane jest zgodnie z zasadami grywalizacji. W końcowych etapach, ?gracz?, dzięki wykorzystaniu w grze rzeczywistości rozszerzonej, może spotkać się z sytuacją, że tarantula ?spaceruje? po jego biurku lub dłoni.

TexTales, czyli bajki na dobranoc w rozszerzonej rzeczywistości. Aplikacja umożliwia wyświetlanie na ekranie, na tle pościeli, trójwymiarowych obrazów, które przedstawiają postaci z bajek i stają się ciekawą ilustracją opowiadanej przez rodziców bądź dziadków historii. Aplikacja może stać się prawdziwym wybawieniem dla rodziców, którzy dotychczas musieli co wieczór staczać prawdziwe bitwy z dziećmi, aby te zechciały pójść spać.

Połączenie ze sobą grywalizacji oraz nowoczesnych technologii, np. rozszerzonej rzeczywistości, kontroli gestem i urządzeń typu Google Glass niesie za sobą szczególnie ciekawe, nowe możliwości. Połączenia te, wsparte przez rozwiązania już powszechnie dostępne i wykorzystywane (technologie mobilne, social media, chmura, big data), pozwalają przewidywać, że twórcy będą mogli oferować odbiorcom zupełnie nową jakość doświadczeń płynących z zaangażowania się w jakąś aktywność.


Enterprise Gamification Sp. z o.o.


www.grywalizacja24.pl