Pojęcie stworzone przez Mihalyego Csíkszentmihályego, amerykańskiego psychologa węgierskiego pochodzenia, które stało się fundamentem psychologii pozytywnej.

FLOW – przepływ (lub – lepiej – uskrzydlenie) to stan, w którym zaangażowanie w wykonywane działanie jest tak potężne, że dana osoba zapomina o otaczającym ją świecie. Stan „flow” może pojawić się zarówno podczas wykonywania pracy, twórczości artystycznej, uprawiania hobby lub dowolnej innej czynności.

Warunkiem osiągnięcia stanu „flow” jest odpowiednia trudność zadania, klarowność w określeniu celu wykonywania zadania oraz właściwa informacja zwrotna (ang. feedback).

Zadania nie mogą być zbyt łatwe, bo wtedy nietrudno o nudę.

Zbyt wymagająca aktywność również nie jest dobra ? gdy zadanie przerasta możliwości i/lub chęci wykonawcy, pojawiają się u niego problemy ze skupieniem i radzeniem sobie ze stresem.  W efekcie szybko się on zniechęca i rezygnuje.

Jak osiągnąć FLOW w grywalizacji?

Optymalne zadania to stopniowane pod względem trudności, wymagające wysiłku, skupienia, zaangażowania i przynoszące w efekcie nagrodę – satysfakcję. Wykonanie jednego zadania i podświadome oczekiwanie na nagrodę (atrakcyjną z punktu widzenia uczestnika) stymuluje do podejmowania kolejnych wyzwań i utrzymuje stan Flow na dłużej.

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl