grywalizacjaWiadomo, że dobrze przeprowadzony proces grywalizacyjny może być doskonałym narzędziem motywacyjnym, odskocznią od nudy, rutyny i codziennych obowiązków, wzmacniaczem zaangażowania i lojalności oraz wsparciem w rozwiązywaniu problemów. W dzisiejszych czasach należy do żelaznego zestawu narzędzi marketingowych oraz służy aktywizowaniu pracowników, studentów lub też członków dowolnie zdefiniowanej grupy. Omawialiśmy już czynniki, które są niezbędnymi warunkami stworzenia wciągającej i angażującej ?gry? ? powinna ona być prosta, udostępniać wyniki w czasie rzeczywistym, zawierać elementy społecznościowe, korzystać z różnorodnych mechanizmów oraz oferować możliwość wygrania prawdziwych nagród. Czego zatem należy się wystrzegać, oprócz ? oczywiście ? stosowania przeciwieństw powyższych zaleceń?

Odpowiednia długość gamifikacji

Przede wszystkim ?gra? nie powinna być zbyt prosta i/lub zbyt krótka. Czym innym są jasne i przejrzyste reguły, łatwe do opanowania w możliwie krótkim czasie, a czym innym ?gra?, która pozwala przejść wszystkie etapy jednego dnia i ? tym samym ? zakończyć ?rozgrywkę?. Jeśli uczestnik będzie w stanie wykonać wszystkie zadania podczas jednej sesji, jaka będzie jego motywacja do powrotu i powtarzania interakcji? U 99% osób będzie ona zerowa, 1% zagra jeszcze 2-3 razy, bo… nie mają w tym momencie lepszego zajęcia. Należy pamiętać, że na wytworzenie przyzwyczajenia potrzeba minimum 21 dni, a lepiej zakładać okres 5-6 tygodni. Dopiero wtedy można przypuszczać, że zwyczaj nie tylko się wytworzył, ale również został dostatecznie utrwalony. Zatem, tworząc scenariusz ?gry? należy pamiętać, żeby program przewidywał dostarczanie rozrywki przez kilka tygodni, stopniując misje, niespodzianki i zaskakując zwrotami akcji.

Po drugie ? nieuwzględnianie podczas tworzenia scenariusza i dobierania mechanizmów faktu, że istnieją różne rodzaje graczy. Gracze ci poszukują odmiennych podniet i oczekują różnych zachęt oraz nagród. Biorąc pod uwagę, że podstawowy podział (wg Richarda Bartle?a) wyróżnia cztery typy graczy należy mieć na względzie, że budowanie gry ?pod siebie? oznacza, że 3/4 potencjalnych odbiorców nie znajdzie w naszym programie nic dla siebie. A zatem konieczne jest stosowanie rozmaitych mechanizmów i systemów nagradzania nie tylko ze względu na potrzebę zapewnienia uczestnikom różnych zachęt i nagród, tak aby nie znudzili się ?grą?. Jest to wymóg niezbędny również dlatego, że każdy powinien znaleźć w danym programie grywalizacyjnym coś dla siebie ? coś co sprawi, że udział w nim będzie frajdą i atrakcją; dzięki czemu zechcą brać udział i powracać.