53 proc. Polaków pracuje na stanowisku, które nie jest zgodne z ukończonym kierunkiem wykształcenia – wynika z badania Millward Brown. W dopasowaniu oferty edukacyjnej uczelni do potrzeb rynku pracy ma pomagać internetowa platforma SKAi. Dzięki niej uczniowie poznają trendy na rynku pracy i dowiedzą się, kogo szukają pracodawcy.

Z badania przygotowanego i opracowanego na zlecenie Work Service SA przez instytut Millward Brown SA wynika, że ponad połowa zapytanych Polaków pracuje na stanowisku, które nie pokrywa się z ukończonym profilem wykształcenia (53 proc. odpowiedzi). Tylko jedna trzecia respondentów deklaruje, że pracuje w wyuczonym zawodzie (32 proc.), a co szósta osoba podkreśla, że jej praca i wykształcenie pokrywają się tylko częściowo. Także 51 proc. zapytanych pracowników odpowiedziało, że zmieniłoby profil nauki, gdyby tylko mogło cofnąć się w czasie.

gamifikacja w edukacji

Z badania wynika też, że najbardziej ze swojego wykształcenia zadowoleni są humaniści. Osoby z wykształceniem humanistycznym częściej niż posiadające wykształcenie techniczne pracują w miejscu zgodnym z ukończonym kierunkiem nauczania (odpowiednio 43 proc. i 28 proc.). Podczas gdy aż 52 proc. techników chciałoby zmienić swoje wykształcenie, taką chęć wyraziło tylko czterech na dziesięciu humanistów.

 

„Na polskim rynku pracy znajdziemy wiele ofert pracy w branży usługowej i biurowej, w której odnajdują się humaniści. Często ich wiedza i kompetencje są uzupełniane podczas szkoleń oraz warsztatów organizowanych przez pracodawców. W innej sytuacji są osoby o kompetencjach technicznych. W ich przypadku, na rynku występuje duże zapotrzebowanie na ekspertów o specjalistycznej wiedzy, którą należy zdobywać jeszcze na etapie studiów wyższych. Dlatego w tej grupie źle dobrany kierunek studiów może stanowić duże wyzwanie na przyszłość. W najbliższych latach możemy się spodziewać wzrostów deficytu inżynierów, informatyków czy energetyków” ? wyjaśnia Inglot.

 

Jednocześnie aż 75 proc. respondentów uważa, że zgodność profilu wykształcenia z profilem stanowiska pracy stanowi atut podczas rozmowy o pracę. Zdaniem 23 proc. pytanych Polaków edukacja nie ma znaczenia w czasie ubiegania się o pracę.

 

„To pokazuje, jak ważną decyzję muszą podejmować młodzi ludzie jeszcze na etapie szkół średnich. Późniejsza zmiana profilu wykształcenia jest oczywiście możliwa, ale warto już na początku kierować się potrzebami rynkowymi, a nie tylko aktualną modą i zainteresowaniami” ? mówi pełnomocnik zarządu i dyrektor Działu Rozwoju Rynków w Work Service SA Krzysztof Inglot.

 

Wyższa Szkoła Zarządzania Personelem razem z międzynarodowym instytutem badawczym Millward Brown i we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, stworzyła internetową platformę SKAi, która monitoruje losy absolwentów i łączy je z informacjami o potrzebach potencjalnych pracodawców. „Jeśli odwiedzisz www.skai.edu.pl, dowiesz się kogo szukają pracodawcy, jak wyglądają trendy na rynku pracy i w jaki sposób wybrać ofertę uczelni, aby znalezienie pracy było łatwiejsze” – informują twórcy platformy.

 

Uczniowie rejestrując się w serwisie zdobywają informacje o procesach przebiegających obecnie na rynku pracy oraz kierunkach kształcenia przydatnych z punktu widzenia pracodawcy. SKAi dostarcza wiedzę o uczelniach, wydziałach, jak również pomaga zarekomendować odpowiednie placówki na podstawie preferencji aplikantów. Z kolei dzięki prognozom popytu na pracowników w wybranej branży szkoły wyższe zyskują wiedzę o kierunkach dydaktycznych, na które potencjalnie będzie największe zapotrzebowanie.

 

Absolwentom platforma SKAi umożliwia nawiązywanie kontaktów z pracodawcami już w trakcie studiów poprzez znalezienie stażu i praktyk. Pomaga też zanalizować własne kompetencje i porównywać je z potrzebami rynku. Pracodawcom platforma ułatwi pozyskanie informacji o absolwentach szukających pracy, nawiązywanie kontaktów z uczelniami. Dzięki możliwości samodzielnego wyszukania wykwalifikowanych pracowników, pracodawca znacznie zmniejszy koszty rekrutacji.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

 


Enterprise Gamification Sp. z o.o.


www.grywalizacja24.pl