Im więcej wiadomo o graczach ? zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych ? tym łatwiej zaprojektować grę tak, by ich działania pokrywały się z pożądanym zachowaniem.

.

Ćwiczenie ? historia Twojego gracza

Napisz historię typowego gracza Twojej gry. Gdy będziesz projektował system, skupisz się na tym graczu i na tym, co może go przekonać do gry. Jaka jest jego historia ? od demografii po stan psychiczny? W jednym akapicie streść, kim jest.

Przykładowi gracze:

Susan jest 32-letnią nauczycielką w gimnazjum i mieszka w mieście. Potrafi wyżyć ze swojej pracy dzięki pomocy karty kredytowej i czasami rodziców. Lubi chodzić do klubów i na koncerty. Gotuje dla znajomych i lubi urządzać małe przyjęcia, gdy tylko ma taką możliwość. Dba o swój modny wygląd i nierzadko potrafi wydać ćwierć wypłaty na ubrania i kosmetyki. Ma obsesję na punkcie Facebooka.

Chris ma 22 lata i niedawno ukończył studia licencjackie. Mieszka z trzema kolegami w miasteczku obok dużego miasta. Pracuje w lokalnej stacji radiowej jako stażysta (płatnie), a także na pół etatu w barze jako pomocnik kucharza. Jest członkiem zespołu i zdecydowanie interesuje się dziewczynami, choć randkę zapewne zamieniłby na hulankę z kolegami. Jego ulubionym gadżetem jest jego iPhone, choć z pewnością nigdy by tego nie potwierdził.

Ron to 53-letni sprzedawca, który w trakcie wielogodzinnej jazdy samochodem słucha Rusha Limbaugha lub NPR, w zależności od tego, kto opowiada zabawniejszą historyjkę. Lubi też słuchać jazzu. Wraz z żoną planują tej jesieni podróż po zagłębiu winiarskim. Ciężko pracuje i jest zmotywowany. Ma dwie dobrze uczące się córki ? jedna z nich ukończy w tym roku szkołę średnią. Martwi się opłatami za studia, choć zaczął na nie oszczędzać, gdy dzieci były jeszcze małe.

Jednym z rozwiązań pomagających w zrozumieniu własnych graczy jest wykorzystanie prac Richarda Bartle?a na temat typów graczy. W swojej pracy naukowej tworzonej na podstawie analizy graczy w gry MMOG (gry online dla bardzo wielu graczy) zidentyfikował cztery rodzaje grających. Od tamtej pory liczba ta wzrosła z czterech do ośmiu, a potem do szesnastu ? cztery typy przedstawione na rysunku 2.4 są jednak najczęstsze i z tego powodu najbardziej interesujące.

 w gamifikacji biorą udział różne rodzaje graczy

Rysunek 2.4. Rodzaje graczy według Bartle?a

  • Odkrywcy ? Odkrywca lubi udać się w świat i wrócić z powrotem do społeczności, by powiedzieć ?Ja to odkryłem!?. Można powiedzieć, że celem jest doświadczenie. Przykładem gry dopasowanej do tego typu gracza było Super Mario Brothers na platformę NES (ang. Nintendo Entertainment System). Gracz musiał niejednokrotnie rozegrać ponad sto rozgrywek, aby odnaleźć wszystkie poziomy dodatkowe ukryte za kamieniami i blokami, a następnie opowiedzieć o tym znajomym, by stać się kimś rozpoznawalnym.
  • Zdobywcy ? Osoby, które lubią zdobywać, są integralną częścią każdej gry z tablicami wyników. Stanowią motor wielu projektów, usług i marek. Problem z projektowaniem gier tylko dla tego rodzaju graczy polega na tym, że trudno zaprojektować system, w którym każdy może wygrać i coś zdobyć. Dla tych graczy porażka w wielu sytuacjach oznacza również utratę zainteresowania grą.