Przygotowanie odpowiedniego programu lojalnościowego, który przyczyni się do realnego podniesienia wyników sprzedaży staje się coraz trudniejszym zadaniem.

Zwłaszcza duże firmy borykają się często z problemem- jak organizować programy lojalnościowe? Tam, gdzie chciałoby się adresować je zarówno do kontrahentów, jak i konsumentów, sprawa się komplikuje. Niełatwo też zorganizować program dla samych nawet detalicznych odbiorców,  którzy nalezą do różnych grup społecznych i potencjalnie mają ze sobą niewiele wspólnego.

lojalność klientówLojalność klienta – grupy docelowej

Taki program nie tylko musi angażować wszystkie grupy poprzez ciekawą formę i odpowiednie nagrody. Musi także, a w zasadzie przede wszystkim, wyróżniać się spośród innych dostępnych na rynku rozwiązań. Dziś każdy z nas ma w portfelu co najmniej kilka kart lojalnościowych, na które po prostu nabija się punkty.

Programy prowadzone grupowo, dla szerokich grup odbiorców mają swoje zalety – między innymi znacząco ograniczają koszty przygotowania takiego rozwiązania, bo przygotowuje się je raz ? pozwala to na szybsze wdrożenie projektu i zmniejsza konieczność nadzorowani go w trakcie. Jednak musi on być starannie przemyślany. Należy zainteresować się, jaki oczekiwania mają poszczególne grupy i jakie nagrody będą dla nich najbardziej motywujące Nie można założyć, że użytkownicy będą zadowoleni z otrzymania z góry narzuconego prezentu. Nie będą. Niezbędny tutaj jest szeroki wybór nagród, aby każdy mógł znaleźć coś, co będzie odpowiadało jego bieżącym potrzebom. Ponadto trzeba jednak zróżnicować zasadę przydzielania punktów obowiązującą w przypadku hurtowników i innych kontrahentów i w sytuacji klientów detalicznych. Jeśli grupa odbiorców jest duża, mechanizm akcji musi być bardzo prosty. Nie jest łatwo opracować go w taki sposób, aby jednocześnie był ciekawy i był w stanie wyróżnić się spośród konkurencji.

Lojalność klienta jako jednostki

Zdecydowanie się na zindywidualizowany program także ma swoje mocne i słabe strony. Po pierwsze, w tym przypadku najlepiej sprawdzają się krótkie i mocno targetowane rozwiązania, trzeba więc poświęcić czas na dokładną analizę potrzeb. Jeśli nasza propozycja rozminie się z oczekiwaniami tej wąskiej grupy, środki przeznaczone na organizację programu będą po prostu wyrzucone w błoto.  Dokładne zbadanie potrzeb danego odbiorcy powoduje, że katalog nagród może być węższy. Jednocześnie zakrojony na niewielką skalę program pozwala na dotarcie do ściśle określonych użytkowników przy stosunkowo niewielkich kosztach. Ponadto można wprowadzić odrobinę bardziej skomplikowany mechanizm akcji, który będzie bliższy naszej grupie docelowej.

Niezależnie od tego, na jaką formę programu lojalnościowego się zdecydujemy, warto go zgrywalizować. Grywalizacja pozwoli na niezbędne urozmaicenie, a także będzie wymagała od uczestników programu większego zaangażowania niż tylko zbieranie punktów. Wyróżnienie się na rynku to już połowa sukcesu. Przy okazji zgrywalizaowany program pozwala na bieżąco śledzić skuteczność akcji, co jest niezmiernie ważne w kontekście eliminowania pojawiających się błędów i  ciągłej ewaluacji projektu.


Enterprise Gamification Sp. z o.o.


www.grywalizacja24.pl