Jakie systemy punktowe stosowane są w grywalizacji?

Wybór systemu punktowego zależy bezpośrednio od celów, jakie ma uzyskać konkretny system grywalizacyjny. W niektórych projektach wystarczy zastosowanie jednego, prostego systemu punktowego, w innych zaś kilku jednocześnie.

Wg Gabe’a Zichermanna i Christophera Cunninghama paleta dostępnych dla grywalizacji systemów punktowych przedstawia się następująco:

  • punkty doświadczenia
  • punkty zamieniane na nagrody
  • punktu umiejętności
  • punkty karmy
  • punkty reputacji

Punkty doświadczenia ? są najważniejsze, gdyż świadczą o poziomie zaangażowania gracza.

Zdobywane są za wszystkie czynności podejmowane przez gracza podczas gry, czyli za jego rzeczywiste zaangażowanie. Punktacja w tym zakresie nie ma żadnego limitu. Po prostu najwyżej w rankingu zaangażowania jest ten gracz, który najwięcej ?robi? w systemie.

Aby zwiększyć motywację wszystkich pracowników do udziału w takiej grywalizacji, zalecane jest okresowe stosowanie  punktów doświadczenia, np. przez miesiąc, czy przez kwartał. Dzięki temu, osoby które z jakiś względów były mniej aktywne w poprzednim ?okresie rozliczeniowym? będą zmotywowane do konkurowania o wynik w kolejnym.

Punkty zamieniane na nagrody ? skuteczny  element grywalizacyjny stosowany w programach lojalnościowych.

System ten polega na tym, że gracz posiada informację o możliwości zamiany określonej liczby zdobytych punktów na konkretną nagrodę, np. zamiana mil wylatanych w liniach lotniczych na bezpłatny bilet lub np. program payback i wiele innych.

W systemie grywalizacyjnym, np. w Lidze Handlowców autorstwa Enterprise Gamification Sp. z o.o., zdobywane punkty mogą być wymieniane na wirtualne elementy budowania własnego wizerunku, statusu i otoczenia.

Punkty umiejętności ? stanowią uzupełnienie dla innych systemów punktowych.

Punkty umiejętności zdobywane są za osiągniecie przez uczestnika gry, jak sama nazwa wskazuje, konkretnej umiejętności, czyli określone punkty przypisane są do konkretnego zadania. Np. w grze „Dungeons & Dragons”, gdzie zdobywane są takie umiejętności jak magia, czy moc i każda z tych umiejętności ma swoją odrębna wartość.

Punkty karmy ? zwane także ?punktami altruizmu? – służące do rozdawania innym.

Punkty karmy nie dają uczestnikowi gry żadnej konkretnej korzyści samej w sobie, lecz dzięki ich posiadaniu gracz może nagradzać innych uczestników gry. Może np. podziękować kolegom za współpracę przy realizacji wspólnego działania. Punkty karmy są przyznawane zazwyczaj za regularne działania w systemie, np. codzienne logowanie się do systemu przez okres miesiąca daje pięć punktów karmy.

Punkty reputacji ? złożony system, służący zapewnieniu zaufania.

Podstawowym celem punktowego systemu reputacji jest zapewnienie wszystkim stronom gry wzajemnego zaufania. Systemy te obejmować więc muszą wiele, różnych złożonych działań podejmowanych przez uczestników gry i opierać się o takie elementy motywacyjne jak zachęta i monitoring efektów ubocznych.

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl