Każdy pracodawca marzy o zaangażowaniu pracowników. Niejeden sprzedawca, śni o zaangażowaniu swoich klientów.

Czym jednak konkretnie ma być to zaangażowanie?ocena2

Jakie zachowania pracowników, czy klientów muszą pojawić się i utrwalać, abyśmy mogli powiedzieć, że mamy do czynienia z zaangażowaniem, które przełoży się na nasz biznes ? bo przecież o to właśnie w biznesie chodzi.

Zacznijmy od wyobrażenia sobie, że nasza grupa docelowa ? czyli grupa ludzi, których chcemy zaangażować to nasi gracze. W grywalizacji zazwyczaj grupę docelową nazywamy graczami.

Następnie odpowiedzmy sobie na pytanie, co chcemy, aby nasi gracze robili, jak mają się zachowywać, jakie podejmować działania?

Pomocne może okazać się tu ćwiczenie proponowane przez jednego z ekspertów grywalizacji ? Gabe Zichermanna, polegające na wypisaniu sobie puli czasowników o kontekście społecznym, a następnie wybraniu z tej puli pięciu, które najbardziej odpowiadają tym akcjom, których oczekujesz od swoich graczy.

W puli czasowników mogą znaleźć się wszystkie zachowania, jakie w ogóle przychodzą Ci do głowy. Możesz również zaangażować w to ćwiczenie zespół i w efekcie burzy mózgów otrzymasz całą gamę propozycji.

Przykładowe czasowniki (działania) do Twojej puli: komentuje, wydaje opinie, odpowiada, chwali się, pomaga, rekomenduje, dzieli się, głosuje, porównuje, krytykuje, polemizuje, ogląda itp..

Najlepiej, aby w puli znalazło się przynajmniej kilkanaście lub kilkadziesiąt różnych czasowników.

Teraz kolej na wybór tych pięciu kluczowych dla zaprojektowania mechanizmów angażowania w grywalizacji.

Jak wybrać?ocena1

Przede wszystkim pod kątem obszaru działania, czyli np., jeśli masz sklep internetowy i chcesz zaangażować klientów, to jakich działań od nich oczekujesz?

Być może będą to np.: pyta, ogląda, porównuje, ocenia, rekomenduje.

Teraz, po wyborze pięciu preferowanych akcji, dopasuj do nich mechanizmy grywalizacyjne, które umożliwią Twoim klientom wykonywanie tych preferowanych przez Ciebie działań ? ot i cała filozofia.

Ćwiczenie jest banalnie proste, a może przynieść ogromne korzyści Twojej grywalizacji.

Polecamy! Powodzenia!

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl