wojciech_czernecki - grywalizacjaGry są przyjemną rozrywką i nie kojarzą się z obowiązkami, nudą ani przymusem. Mechanizmy gier wykorzystywane przy tworzeniu programów grywalizacyjnych sprawiają, że zgrywalizowane czynności stają się dla uczestników przyjemniejsze i bardziej wciągające. Wpływa to pozytywnie na stopień ich motywacji, wynikające z niej zaangażowanie, jak również lojalność.

Jeśli program skierowany jest do klientów, dzięki jego wsparciu można nie tylko skłonić ich do regularnych wizyt na stronie. Zgrywalizowany proces zakupów zmniejsza szansę na porzucenie koszyka, może zwiększyć wartość jednorazowych zakupów, pełnić funkcję programu lojalnościowego, zachęcić ludzi do zapoznania się z pozostałą ofertą sklepu i budować społeczność ambasadorów ? a wiadomo, że nie ma reklamy cenniejszej niż polecenie znajomym przez zadowolonego klienta. A gra warta jest świeczki, ponieważ wg szacunków analityków polskiego rynku e-commerce, będzie on w 2013 r. wart o 5 mld PLN więcej niż w roku ubiegłym, czyli Polacy wydadzą na zakupy w sieci ok. 26 mld PLN.

Porzucenie koszyka jest dość poważnym problemem sklepów internetowych, ponieważ szacuje się,  że nawet siedem na dziesięć rozpoczętych transakcji nie dochodzi do skutku, z powodu rezygnacji przez klienta. Według statystyk z 2009 r., opracowanych przez Buysight (Permuto), ponad połowa porzuconych koszyków oznaczała dla sprzedawcy niezarobienie od 25 do 100 USD za każdym razem, gdy transakcja nie dochodziła do skutku. Według tego samego badania ok. połowa osób w ogóle nie zamierza sfinalizować zamówienia, z czego duża część dorzuca towary do koszyka, wyłącznie po to, aby porównać sklep i jego ofertę na tle konkurencji. Grywalizacja ? podobnie jak to miało miejsce w przypadku problemu z przeprowadzaniem ankiet w Internecie ? może wydatnie obniżyć odsetek porzuceń.

A co zrobić, żeby zachęcić do zakupów innych towarów niż zazwyczaj? Oczywista odpowiedź brzmi ? zapoznać klientów z pozostałą ofertą. Ale jak? To juz nie jest oczywiste. Ad blocki wyłączają reklamy, w tym pop-upy (zatem klient nie zobaczy naszej super oferty ?wyskakującej? natychmiast po załadowaniu sie strony), nawet jeśli ktoś prenumeruje newsletter, nie ma pewności, że go przeczyta, SMSy z promocjami  subskrybują tylko ci najbardziej zainteresowani. Może zatem wbudować w stronę prostą grę w ?podchody? ? klient ma za zadanie wyszukać i kliknąć np. żółtą gwiazdkę. Za każdy odnaleziony obrazek otrzymuje punkty, które potem uprawniają go do np. zniżki. A przy okazji przegląda strony sklepu ? a nuż coś wpadnie mu w oko?

Jeśli ktoś ?wpadł? do sklepu po zakupy na niedzielny obiad, a okaże się, że za zakup kompletu produktów potrzebnych do ugotowania posiłku w sobotę i niedzielę (pamiętajmy o propozycjach menu wraz z przepisami!) otrzyma brązową odznakę ?Mistrza Włoskiej Kuchni?, to może nie tylko wydać nieco więcej niż zamierzał, ale również wracać po kolejne odznaki, aby potwierdzić swoje mistrzostwo w kuchniach świata.

Ale dlaczego mechanizmy gier miałyby pomagać w rozwiązywaniu codziennych problemów, jakie napotyka każdy właściciel e-sklepu? Jak to już zostało wspomniane ? bo ludzie lubią się bawić. Poza tym, lubią rywalizować i lubią błyszczeć w towarzystwie, nawet jeśli jet to wirtualna społeczność. Dodatkowo, dla osób młodych i dla tych dopiero wchodzących w dorosłość, gry i wirtualna rzeczywistość są czymś do tego stopnia naturalnym, że z łatwością przenoszą ich zasady i mechanizmy do świata rzeczywistego. Można wręcz powiedzieć, że są one dla nich elementami ułatwiającymi i upraszczającymi proces poznawczy

Statystyki dot. gier zebrane przez Entertainment Software Association:

  • ž   58% Amerykanów gra w gry wideo
  • ž   przeciętny wiek gracza to 30 lat (w 2011 r.: 37), jego ?staż gracza? to 13 lat
  • ž   45% graczy stanowią kobiety
  • ž   62% graczy gra w gry, które pozwalają na rywalizację z innymi ludźmi; ? tej grupy spędza na graniu z innymi przynajmniej godzinę tygodniowo
  • ž   32% graczy gra w gry społecznościowe
  • ž   36% gra na swoich smartphone?ach a 25% na innych urządzeniach mobilnych

Wojciech Czernecki
Przedsiębiorca i prywatny inwestor z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży internetowej, w której działa od 13. roku życia. Założyciel portalu dla przedsiębiorców Twoja.Firma.pl, współzałożyciel spółek takich jak: Nokaut.pl oraz Morizon.pl, notowanych na GPW. Członek organizacji Young Presidents Organization (YPO). Absolwent Zarządzania Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Ekonomii Uniwersytetu Gdańskiego.