edukacja - grywalizacjaUczenie się z reguły nie kojarzy nam się z przyjemnością. Jest to raczej proces żmudny, wymagający dużo czasu, zaangażowania i skupienia aby wiedzę bądź umiejętność przyswoić, a później ? co najmniej drugie tyle nakładów aby materiał utrwalić i przećwiczyć zdobytą wiedzę. Niezwykle ważne jest czynne zapamiętywanie przerabianego materiału, łączenie faktów, wyciąganie wniosków i porządkowanie całości tak, żeby osiągnąć z tego maksymalne korzyści w przyszłości. Poniżej przedstawiono pięć najlepszych przykładów grywalizacji w służbie edukacji.

Khan Academy

Organizacja non-profit, która stawia sobie za cel zapewnienie swobodnego dostępu do światowej klasy edukacji każdemu, zawsze, wszędzie i bezpłatnie. Uczący się mogą korzystać bogatej biblioteki wideo (ponad 3.200 filmów ? mini wykładów), ćwiczeń, interaktywnych wyzwań oraz systemu ocen obejmującego punkty i odznaki służące do mierzenia osiągnięć. Dostępna jest również ?mapa wiedzy?, która jest wizualizacją postępów w nauce i wskazówką do dalszego rozwoju.

Ribbon Hero

Ribbon Hero 2 jest grą-samouczkiem podstaw pakietu MS Office. Microsoftowy Spinacz, znany jako asystent z wcześniejszych wersji Office?a, podróżuje przez różne epoki historyczne, a zadaniem gracza jest mu pomóc wykonywać różne małe zadania. Mają one za zadanie nauczyć użytkownika korzystania z rozmaitych funkcji Worda, Excela, PowerPointa czy OneNote. Każde kolejne sformatowanie strony, wpisanie funkcji w Excelu czy zrobienie przejścia do prezentacji daje graczowi nowe punkty doświadczenia i odblokowuje kolejne poziomy.

Coursera

Platforma edukacyjna umożliwiająca korzystanie z kursów wideo przygotowywanych przez najlepsze uniwersytety świata. Kursy podzielone są zazwyczaj na publikowane raz w tygodniu odcinki. Uczestnik może dokonywać pomiaru swoich postępów poprzez m.in. rozwiązywanie testów on-line, za które otrzymuje punkty i feedback, który umożliwia optymalizację procesu uczenia się. Niektóre kursy stosują większy zakres mechanizmów grywalizacyjnych, w tym odznaki i poziomy.

Brainscape

edukacyjna na urządzenia stacjonarne i przenośne, która dopasowuje tempo nauki i powtórek do indywidualnych możliwości i oczekiwań użytkownika. Sam proces nauki polega na przyswajaniu wiedzy z fiszek. Możliwe jest określenie częstotliwości pokazywania przez system danej fiszki, tworzenie własnych oraz kasowanie tych, z których uczący się nie zamierza już korzystać. Podczas nauki otrzymuje on informację zwrotną dotyczącą postępów w danym temacie oraz liczby tematów, które ?przerobił? spośród udostępnianych w bibliotece Brainscape.

Visual Studio Achievements

Społeczność programistów, Channel 9 team, na własną rękę przygotowała plug-in do programu z kuźni Microsoftu. Można było go bezpłatnie pobrać z ich strony. Ważąca niedużo paczka zawierała dodatek, który wprowadzał do podstawowego interfejsu programu system osiągnięć i punktów. Cel był prosty: urozmaicić zabawą pracę, poprzez wprowadzenie odznak, zależnych od aktywności, jakich podejmą się programiści. Oprócz oznak koderzy otrzymują także punkty, przyznawane m.in. za osiąganie kolejnych wyzwań z narzuconych kategorii, ale również za samo korzystanie z programu. Do rankingu koderów na stronie Channel 9 Team do tej pory dołączyło ponad 34 tysiące programistów.

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl