Grywalizacja – odznaki zwiększają pewność siebie

Niskie poczucie własnej wartości i brak pewności siebie jest jednym z najczęstszych powodów naszej bierności i opieszałości w wykonywaniu zadań – do takiego wniosku doszliśmy w wyniki wielu projektów grywalizacyjnych, realizowanych w ostatnich latach.

Szczególnie silne działanie tego mechanizmu zaobserwowaliśmy w szkołach, ale ujawnił się on także w środowiskach pracy zawodowej.

Jeśli mamy tendencję przewidywać, że wysiłek, który podejmiemy i tak skończy się fiaskiem, rezygnujemy już na etapie podejmowania zadania. Taki uczeń zazwyczaj funkcjonuje z etykietką „cichego”, a pracownik jest zaszufladkowany jako „ten bierny”.

Gdy już ktoś przytknie nam łatkę „cichego ucznia” lub „biernego pracownika”, zachowujemy się zazwyczaj w taki sposób, aby tę opinię potwierdzić, nie wychylając się specjalnie i nie zwracając na siebie uwagi. Takie błędne koło sprawia, że szanse na zwiększenie aktywności, pomimo licznych szkoleń i działań motywujących z zewnątrz nie przynoszą pożądanych efektów.

Taka sytuacja daje pole do popisu grywalizacji, która w sprytny sposób zmieni nasze nastawienie do podejmowania działania, niezależnie od łatek, szufladek, czy etykietek :-)

Magiczna siła odznaki

Wiemy, że odznaki mogą być ciekawszą formą wizualizacji rankingu w procesie grywalizacji. Niosą one wówczas ze sobą znacznie więcej informacji niż zwykła tabela z punktami. Rankingowe tabele wyników pokazują zazwyczaj prostą kolejność graczy oraz ich przesunięcia (w górę i w dół) w rankingu. Odznaki natomiast pozwalają poznać silne strony poszczególnych uczestników programu i łatwo ocenić ich poziom zaangażowania, umiejętności, doświadczenia, a nawet więcej – poznać ich zainteresowania i preferencje przy dokonywanych wyborach.

Grywalizacja w harcerstwie

System odznak znajduje swoje zastosowanie od dawien dawna. Jeśli ktoś z Was był kiedyś w harcerstwie, wie dobrze co mamy na myśli. Zdobywanie różnego rodzaju odznak, sprawności, czy stopni – motywuje do podejmowania różnego rodzaju aktywności, zwłaszcza, gdy zdobycie ów wyróżnienia wiąże się z podniesieniem rangi, która nie tylko informuje innych o naszych kompetencjach, ale także wpływa bezpośrednio na wzrost poczucia własnej wartości. Zaspokojenie potrzeby uznania (mamy ją wszyscy, więc nie ma czego się wstydzić) motywuje do podejmowania kolejnych działań i zdobywania kolejnych odznak.

Odznaki jako oznaki statusu

Dobrze zaprojektowana grywalizacja zawsze jest określona ramami czasowymi, tzn. ma swój początek i koniec. Koniec wiąże się z realizacją celu, do którego dążą uczestnicy programu – pamiętajcie, że cel uczestników nie jest tożsamy z celem grywalizacji (projektu) :-)

Dążąc do celu uczestnicy mogą porównywać swoje osiągnięcia. Odznaki stanowią istotny czynnik informujący o tym, czego już udało się dokonać innym. Jest to z jednej strony interesująca informacja dla nas, ale z drugiej strony informacja, która płynie do innych na nasz temat. Jest to dość silny czynnik motywujący do podejmowania działania, zdobywania odznak i budowania swojego statusu – uświadamiająca, że to od nas samych zależy to, jak będą postrzegali nas inni.

W grywalizacji, jak w życiu …

Grywalizacja, wykorzystująca mechanizm odznak pozwala nam zrozumieć, że to my sami pełnimy najistotniejszą rolę w budowaniu swojego wizerunku, czyli tego, jak postrzegają nas inni. Pomaga tym „cichym” i „biernym” zaistnieć, a tym bardziej aktywnym zreflektować się i rozejrzeć dookoła, bo być może całkiem blisko jest ktoś, kogo jeszcze nie znamy, a z kim warto współpracować …

Zapraszamy na szkolenia „Psychologia w grywalizacji” >>

 

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl