linie lotnicze - grywalizacjaGrywalizacja staje się powszechna w każdej dziedzinie przedsiębiorczości. Linie lotnicze również rozsiewają aurę zabawy poprzez grywalizację. Promocja linii lotniczych Air Canada zatytułowana ?Earn Your Wings? zdobyła rzeszę fanów i zjednała sobie lojalnych użytkowników. Promocja oparta została o stworzenie rankingu liderów, na którym przedstawieni zostali najczęściej korzystający z linii lotniczych tej firmy klienci. Leaderboard pokazywał różnego rodzaju dane, włączając przemierzone mile oraz odznaki, które klienci uzyskiwali za realizację określonych zadań. Przykładowo ? stawienie się w punkcie odpraw na lotniskach w dwóch różnych destynacjach miłośników piłki nożnej odblokowywało Międzynarodową Odznakę Piłkarską. Dzięki systemowi grywalizacyjnemu klienci często korzystający z lotów zwiększyli zwoje zaangażowanie po to, aby zdobywać coraz wyższe miejsca na tablicy rankingów. Pod koniec okresu promocji ?Earn Your Wings? poziom rejestracji był aż dwukrotnie większy niż przewidywano.

Z kolei w Stanach Zjednoczonych Virgin America rozpoczęła promocję ?Go Big?, która miała na celu zachęcić często korzystających z tych linii lotniczych klientów do gry w bingo przez samolotowe WiFi firmy podczas lotów. Do zdobycia było powyżej 70 nagród. Z kolei JetBlue wprowadził Odznaki TrueBlue, możliwe do zdobycia w grze dla członków linii. Mieli oni szansę odblokowania 292 odznak w zależności od rodzaju podróży (np. odwiedzanie nowego miasta lub wielokrotne wizyty w danym miejscu), lojalności (np. polecanie linii znajomym lub pokazywanie odznak na portalach społecznościowych jak Facebook czy Twitter), zaangażowywanie partnerów Virgin America (np. nabywanie karty JetBlue od partnera American Express lub rezerwacja wynajmowanego samochodu przez Hertz lub Avis) oraz okazjonalnych wydarzeń (np. lotu w dniu urodzin klienta). Co więcej, odznaki przyznawane są jednocześnie z nagrodami punktowymi, które nigdy nie wygasają. Istnieje także ranking TrueBlue, na którym klienci mogą sprawdzić na jakim miejscu w konkursie aktualnie się plasują. Program Odznak TrueBlue jest o tyle unikatowy na tle pozostałych podobnych mu systemów grywalizacyjnych, że jest stałym, a nie jednorazowym elementem programu lojalnościowego JetBlue.

Na inny niezwykle interesujący pomysł wpadły duńskie linie lotnicze o prawie stuletniej tradycji KLM Royal Dutch Airlines. KLM daje swoim klientom szansę na doświadczenie prowadzenia międzynarodowych linii lotniczych poprzez grę na urządzenia mobilne pod tytułem ?Aviation Empire?. Gra będzie przypominała w pewnym stopniu popularną na całym świecie The Sims, jednak będzie dotyczyła branży lotniczej. Podczas gry użytkownicy będą mogli otrzymać szansę wirtualnego prowadzenia linii lotniczych poprzez wybór miejsc destynacji lotów, inwestowania w sprzęt i maszyny lotnicze oraz projektowania coraz to nowszych lotnisk, których projekty będą uzależnione od aktualnego czasu i dostępnej w nim technologii. Ta strategiczna gra w 3D będzie używać systemu GPS do lokalizacji i będzie dostępna bezpłatnie jako aplikacja na iOS i Android. Dla przypomnienia, poprzednią równie pomysłową inicjatywą KLM, która odniosła ogromny sukces była kampania ?Meet & Seat?. Polegała na wykorzystywaniu udostępnianych przez klientów linii danych z Facebooka i LinkedIn w celu dopasowywania podobnie myślących osób z podobnymi zainteresowaniami biznesowymi i lokowania ich obok siebie podczas lotów.


Enterprise Gamification Sp. z o.o.


www.grywalizacja24.pl