tory - grywalizacjaZ każdego opracowania dotyczącego grywalizacji płynie informacja, że gryfikacja może pomóc rozwiązać większość problemów, z którymi boryka się współczesny przedsiębiorca: zwiększyć zaangażowanie pracowników, wzmocnić lojalność klientów, wesprzeć wprowadzanie zmian, nakłonić do poszerzania wiedzy, podwyższyć sprzedaż, zmniejszyć koszty, przyciągnąć więcej osób na stronę WWW itp. Jest to oczywiście prawda, jak jednak to wygląda w praktyce ? prześledźmy na kliku przykładach.

Google ? firma zgrywalizowała program oszczędności w wydatkach na wyjazdy służbowe. Do ?gry? przystąpiło 90% pracowników podróżujących służbowo, wyszukując połączenia i noclegi tańsze niż te, które zostały im zaproponowane zgodnie ze stopniem zaszeregowania. Dzięki temu oszczędności firmy w tym obszarze sięgnęły milionów USD, a uczestnicy oprócz korzyści finansowych, zyskali poczucie satysfakcji z ?przechytrzenia systemu?.

Duńskie Koleje Państwowe ? program pozwalający wszystkim pracownikom, bez względu na ich pozycję w firmie, pochwalenie się działaniami na rzecz firmy, wykraczającymi poza zakres ich obowiązków. Ponad 70% pracowników DSB zarejestrowało się w systemie, przy czym ponad 80% komunikatów w programie wygenerowali pracownicy szeregowi, którzy zgłosili również ok. 200 pomysłów mających poprawić efektywność i obsługę klientów. Ponad 1/5 uczestników logowała się do programu z domowego komputera lub w trakcie przerwy na lunch. Firma zyskała zaangażowanych pracowników, dbających o poprawę jakości usług.

Uczestnicy systemu KEAS (przeznaczonego dla przedsiębiorców, którym zależy na zdrowiu pracowników) również chętnie biorą udział w programie, poprawiając przy tym swoje zdrowie i kondycję. W systemie zarejestrowało sie ponad 35.000 amerykańskich pracowników firmy Pfizer. Po ukończonym programie 95% z nich zadeklarowało, że chętnie jeszcze raz przeszłoby program i poleciło swoim przyjaciołom (zadeklarowało to 92% użytkowników). Około 80% przyznało też, że Keas nie tylko pozytywnie wpłynęło na ich samopoczucie, ale również poprawiły się ich relacje ze współpracownikami. 65% pracowników Progress Software ukończyło wszystkie wyzwania, a 86% na stałe wprowadziło do swojego życia co najmniej jeden zdrowy nawyk. Personel Chilton Hospital zrzucił w sumie ok. 557 kg – 92% pracowników dołączyło do grup wsparcia, wykonując mini-zadania i rozwiązując quizy o zdrowym trybie życia.

Deloitte ? jak sami o sobie piszą ? jest marką, ?pod którą pracują wspólnie dziesiątki tysięcy profesjonalistów w niezależnych od siebie firmach na całym świecie, świadcząc klientom usługi obejmujące m.in. audyt, konsulting, doradztwo finansowe, zarządzanie ryzykiem,doradztwo podatkowe?. To oznacza, że podczas wprowadzania programów korporacyjnych zachodzi potrzeba grup w zespół i pogodzenia rozmaitych interesów tych grup. Aby skłonić ludzi do dzielenia się wiedzą i wymieniania doświadczeniami, firma stworzyła Deloitte Leadership Academy (portal, dzięki któremu taka wymiana jest możliwa, wzbogaconego o elementy grywalizacji). Wdrożenie to poprawiło ogólną komunikację pomiędzy pracownikami różnych szczebli i w różnych kierunkach oraz umożliwiło wyrobienie w ludziach nawyku dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.

To tylko kilka przykładów, jednakże pokazują one, jak doskonałe efekty można osiągnąć wciągając ludzi do zabawy.

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl