Electronic Entertainment Expo (E3 w skrócie) to coroczne wydarzenie, w którym twórcy prezentują swoje najnowsze projekty , w tym projekty gier elektronicznych. Każdego roku wydarzenie to kreuje nowe trendy i zapowiada pojawienie się na rynku nowych rozwiązań w obszarze growym (nowe gry wideo, nowe konsole i inne rozwiązania), które zasługują na pokazanie ich na dużej scenie.
Wśród tegorocznych prezentacji kolejnej rundy wojen konsolowych, strzelców, gier sportowych i RPG, była jedna zapowiedź, która zdecydowanie wyróżniała się w tłumie: Project Spark (PS).
Projekt Spark (PS) był ważną częścią konferencji Microsoftu na targach E3.
Główną koncepcją PS jest to, że gracze tworzą własne światy, ze swoim charakterem, historią w zmieniającym się otoczeniu, a także tworzą wszystko, cokolwiek innego chcą. Autonomiczności grze dodaje dalece idąca funkcjonalność, umożliwiająca np. używanie SmartGlass Microsoft jako ekranu dotykowego lub Kinect z poleceń głosowych w celu budowania świata.
Cały proces, w którym uczestnicy biorą udział jest realnym doświadczaniem, a niezwyczajną grą. Światy tworzone przez uczestników mogą być zupełnie proste lub złożone ? to zależy od chęci i inicjatywy ?gracza?. Jeśli uczestnik chce skupić się na aspektach historycznych ? buduje podstawę swojego świata, czyli tzw. „Starters Story”. Może wejść i ręcznie utworzyć tak wiele rzek, drzew, lub gór, ile tylko zapragnie. Gracz może skupić się np. na historii opartej na średniowiecznym królestwie. Może również stworzyć swój własny świat od podstaw ? np. bujny las wróżek i innych wymyślnych stworzeń.
Tym, co głównie wyróżnia PS wśród innych gier to możliwość tworzenia własnych treści , map i określać rodzaj prowadzonej gry. Inne gry mają pewne ograniczenia, np. nie są w stanie pozwolić graczowi na dowolne określenie historii, a budowa krajobrazu jest określona do jakiegoś stopnia. PS natomiast to gra bez ograniczeń, która już przy pomocy kilku poleceń głosowych pozwala na zmianę krajobrazu z mieszkania do kwitnącego ekosystemu.
Pojawienie się PS jest nadzieją na przełom w budowaniu zupełnie nowych fundamentów gier.
Porównując Minecraft czy SimCity – Spark Projekt może odnieść gigantyczny sukces w sektorze edukacji. Jeszcze jest zbyt wcześnie na to, aby określić dokładny zakres zastosowania tej idei i technologii w edukacji, ale na pewno pomoże ona całkowicie zmienić podejście do nauki i rozwoju uczniów. Zgodnie z ta ideą zadaniem nauczycieli będzie stymulowanie uczniów do kreatywności, do tworzenia niesamowitych światów, otwierania umysłów, twórczego podchodzenia do realnych problemów i wychodzenia poza ramy schematycznego myślenia.
Enterprise Gamification Sp. z o.o.