Pomimo intensywnej cyfryzacji wciąż mamy jeszcze sceptyków w kwestii dokonywania zakupów drogą elektroniczną.

Skąd wynika ta obawa, skoro kupując przez internety mamy tak wiele korzyści (taniej, dostępniej, wygodniej)?

Dla korzystających z e-commerce ważna jest możliwość zwrotu pieniędzy, a także opinie innych konsumentów.

Głównym powodem obaw jest kwestia płacenia za zakupy jeszcze przed ich dostawą. Mnóstwo sklepów internetowych sprawia, że nie mamy dostatecznego zaufania i preferujemy płatność za pobraniem. Innym elementem obawy jest fakt, że kupowany produkt może różnić się np. pod względem koloru, rozmiaru itp. niż jego prezentacja na zdjęciach odtwarzanych w komputerze. Poza tym mnóstwo różnych (także nowych) marek, typów itp. – zdecydowanie więcej, niż w tradycyjnym sklepie, a brak profesjonalnego doradcy, któremu można zadać kilka istotnych z naszego punktu widzenia pytań.

Co może sprawić, że nasze obawy zminimalizują się?

Na stronie internetowej sklepu warto wyraźnie zapewnić klienta o bezpieczeństwie finansowym zawieranej transakcji. 

Firma Trusted Shops wraz z instytutem badawczym Infas trzeci raz dokonała badania preferencji zakupowych Polaków, korzystających ze sklepów online. Wyniki badania wskazują, że dla połowy z nas przy takiej transakcji kluczowe jest zabezpieczenie finansowe, czyli pewność, że w ecommerceprzypadku trudności z realizacją zamówienia mamy możliwość odzyskania dokonanej przedpłaty, a w sytuacji, gdy po otrzymaniu produktu, w razie czego będziemy mogli go zwrócić, bez konieczności podawania przyczyny, odzyskując wpłacone pieniądze.

Taką gwarancję dają nam zakupy przez internet w całej Europie.

Przyjrzyjmy się wynikom badań na zagranicznych rynkach. Bezpieczeństwo finansowe zakupów przez internet jest szczególnie istotne dla Hiszpanów, z których aż 71% ankietowanych podkreśla ten aspekt. Na drugim miejscu pod tym względem w badaniu wypadają Niemcy, z których 65% badanych wskazało wagę finansowego zabezpieczenia przy podejmowaniu decyzji o zakupie drogą online. Podobny wynik otrzymano we Francji i Wielkiej Brytani, gdzie 35% konsumentów, biorących udział w ankiecie zwróciło szczególną uwagę na zabezpieczenie finansowe transakcji.

E-commerce nie może też zapominać o dostępie do wymiany informacji pomiędzy klientami, w tym np. prezentacji opinii na temat poszczególnych produktów. 

Wyniki w.w. badania wskazują, że konsumenci z Polski preferują kompleksowe rozwiązania, które budują poczucie bezpieczeństwa do zakupów w sieci. 59% respondentów z Polski wskazało, że podczas zakupów przez internet zwraca uwagę na wiele czynników, potwierdzających bezpieczeństwo dokonywanych zakupów. Ankietowani wskazali, że zwracają uwagę na znaki jakości, gwarancję zwrotu pieniędzy i pozytywne opinie innych kupujących online.

* W sondażu Infas na zlecenie Trusted Shops na temat decyzji zakupowych oraz zaufania do sklepów internetowych wzięło udział ponad 1000 internautów z Polski oraz ponad 4000 osób reprezentujących kluczowe rynki europejskie ? Niemcy, Francję, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2015 roku.

Grywalizacja w E-coomerce?

Pozostaje jeszcze kwestia zmotywowania kupujących do dzielenia się swoja opinią. Specjaliści od E-commerce twierdzą, że mamy większe predyspozycje do dzielenia się negatywna opinią, krytykowania, niż szczerego rekomendowania zakupionych rzeczy. Dlatego, dość często sklepy internetowe, dystrybutorzy lub producenci zapewniają pozytywne opinie swoim produktom własnymi siłami. Może zamiast płacić pseudo-zadowolonym pseudo-klientom, bardziej przydatnym będzie wdrożenie grywalizacji, która zachęci konsumentów do pozostawiania w sieci konstruktywnych, przydatnych i wiarygodnych opinii. 

Do rozważenia …

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl