Prognozy na najbliższe lata dla ecommerce są bardzo optymistyczne. Utrzymuje się dwucyfrowa dynamika wzrostu tego rynku. Obroty w 2015 szacuje się na 31,8 mld zł, przewidywania na rok 2020 to aż 64,5 mld zł. Obecnie 50% rynku posiadają duże platformy handlowe (na czele z Allegro), ale ten odsetek z roku na rok maleje, ponieważ na sprzedaż on line otwierają się nowe sklepy i nowe marki. W Polsce i na świecie stale powiększa się dostępność do Internetu i częstotliwość korzystania z sieci.

Zmienia się profil klienta korzystającego z ecommerce. Dawniej był to wykształcony mężczyzna z dużego miasta, teraz to kobiety są w natarciu. Dzięki możliwości bezpłatnego zwrotu, coraz więcej pań kupuje przez internet ubrania i obuwie.

Do zagospodarowania pozostaje olbrzymi segment spożywczy ? trudny, lecz perspektywiczny.

Główne trendy na najbliższy rok to:

  1. Mobile. Dzięki tabletom i smartfonom konsumenci są podłączeni do sieci praktycznie 24 godziny na dobę. Mogą przeglądać oferty i dokonywać zakupu nawet w drodze do pracy, w oczekiwaniu na wizytę u lekarza itp. Operatorzy obserwują wzrost zamówień z urządzeń mobilnych. To ostatni moment, aby dostosować swoje aplikacje do tego typu urządzeń.
  2. Wygoda. Rozwój technologiczny i coraz większa konkurencja na rynku wymusza od sklepów internetowych zastosowanie ulepszeń i udoskonaleń w swoich aplikacjach, oraz wprowadzenie nowych modeli biznesowych np. bezpłatnej wysyłki i możliwość bezpłatnego zwrotu, zakupy z opóźnioną płatnością dla stałych klientów, dostawę w 24 godziny, uproszczenie płatności (tzw. one touch, gdzie klient nie musi dokonywać skomplikowanych operacji, aby zatwierdzić płatność).
  3. Omnichannel. Internet, infolinię, czat, media społecznościowe można, a właściwie trzeba ze sobą powiązać. W ten sposób łatwo zebrać i przeanalizować wiele cennych informacji na temat klienta, a następnie wykorzystać je. Utrzymanie lojalności kosztuje mniej niż pozyskanie nowego klienta.
  4. Globalizacja. Granice i bariery językowe znikają. Najmłodsze pokolenie internautów wychowało się w świecie bez ograniczeń. Coraz więcej obcokrajowców kupuje w polskich sklepach, coraz więcej Polaków sprowadza towary z zagranicy. Możliwość wyboru języka (minimum polski/angielski) na stronie sklepu internetowego już niedługo będzie koniecznością.

Notatka na podstawie informacji z konferencji, zorganizowanej 2 marca 2016 r. przez NoNoobs  pt. ?Ecommerce Trends 2016?. Patronem medialnym tego wydarzenia był Portal grywalizacja24.pl.

Monika Zeman

Grywalizacja24.pl