Grywalizacja jest czymś zupełnie nowym, a jednocześnie z niesamowitą siłą, dynamiką i zainteresowaniem zarówno przedsiębiorców, jak i osób indywidualnych wchodzi na rynek Polski, jak i na inne rynki europejskie i światowe. Figuruje na szczytach list najnowszych trendów i wiąże się z nią przyszłość światowego biznesu. Harvard Business Review  umieścił grywalizację na pierwszym miejscu wśród trendów, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Podobnie o grywalizacji wypowiadają się przedstawiciele Agencji badania rynku Millward Brown – Grywalizacja, czyli zamiana codziennych czynności w gry jest na pierwszym miejscu listy trendów. Prognozuje się, że do końca 2014 roku 70-80% największych międzynarodowych koncernów będzie miało wdrożoną przynajmniej jedną aplikacje grywalizacyjną.

Neologizm?

Słowo grywalizacja to polskie tłumaczenie z j. angielskiego gamification. Oznacza zastosowanie mechanizmów z gier komputerowych lub fabularnych (w biznesie) w celu większego zaangażowania uczestników.

Kto z nas nigdy nie grał?

gra planszowaKiedy nie było jeszcze komputerów ? choć takie czasy nie wielu już dziś pamięta ? graliśmy w gry planszowe, gumę do skakania, karty lub układaliśmy kostkę Rubika. Grywali nasi dziadowie i grają nasze dzieci. Gramy w przedszkolu, szkole, w pracy i na emeryturze.

Faktycznie całe nasze życie jest grą, której sensem jest dążenie do bycia lepszym, może najlepszym. Porównujemy się z innymi i motywujemy wzajemnie do działania.

Współcześni gracze do rywalizacji z przeciwnikiem lub z samym sobą używają komputerów, konsoli, Internetu, telefonów komórkowych itp. Grają dzieci, młodzież i dorośli. Wg najnowszych danych przeciętny gracz ma 25-35 lat i poświęca na granie średnio 20-27 godzin tygodniowo. Prognozy na przyszłość pokazują, że będziemy grać coraz częściej, a wirtualny świat gier już dziś płynnie przenika do naszego życia.

Grywalizacja dziś?

Gamification już dominuje w rozrywce, marketingu i brandingu.

Wysoka skuteczność w tych obszarach ujawniła ogromne możliwości jej wykorzystania w firmach ? kluczowe obszary to: systemy i procesy biznesowe, kształcenie i szkolenia, HR, workshop?y, team building and conference games, marketing & branding.

System punktowy w grze?

grywalizacjaIdeą grywalizacji jest motywowanie, aktywizowanie ludzi do działania poprzez wykorzystanie mechanizmów znanych powszechnie z gier (nie tylko komputerowych) takich jak punkty, tabele wyników, rankingi, poziomy zaawansowania, bonusy i wiele innych. Zastosowanie takich mechanizmów sprawia, że pracownik zaczyna postrzegać swoje codzienne zadania zlokalizowane w świecie rzeczywistym jak wyzwania stawiane przed bohaterem gry. Ma przez to tendencje do ukierunkowywania swoich zachowań pod kątem dążenia do realizacji celu poprzez rywalizację z sobą samym lub innymi pracownikami. Taka gra, w której świadomie bierzemy udział pozwala nam postrzegać pewne czynności nie jako przykry obowiązek czy typową pracę, a raczej jak zabawę, misję, grę prowadzącą do zwycięstwa .

?Grywalizacja to wstrzykiwanie elementów frajdy do czynności, które chcemy lub musimy wykonywać? ? wyjaśnia autor  książki pt. ?Grywalizacja? – Paweł Tkaczyk.

Dorośli jak dzieci?

Zauważmy jak mechanizm grywalizacji działa na nasze dzieci. Sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach, gdy trudno im zabrać się za coś na co nie mają ochoty, np. sprzątanie. Wyznaczanie dzieciom takiego obowiązku samo w sobie rzadko przynosi pożądane efekty. Wprowadzenie jednak systemu nagród za każdą wykonywaną czynność (np. ścielenie łózka, wycieranie kurzu itp.) spowoduje, że codzienna aktywność naszych dzieci zostanie wręcz ukierunkowana na wykonywanie tych czynności.

Dorośli zachowują się podobnie. Lubią bawić się, rywalizować, porównywać swoje osiągnięcia z innymi, dążyć do bycia najlepszymi i być nagradzani. Dlatego właśnie po mechanizmy grywalizacyjne sięgają coraz częściej korporacje, wykorzystując je zarówno w stosunku do swoich pracowników, jak i do klientów.

 

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl