W weekend warto się odprężyć, ale trzeba mieć na uwadze fakt, że w poniedziałek powrót do pracy będzie ciężki.

Czy wiesz, że może nam w tym pomóc „weekendowe ćwiczenie mózgu”. Jest łatwe, a na dodatek całkiem przyjemne. Możemy ćwiczyć w domu, w plenerze lub wszędzie tam, gdzie spędzamy weekend.

Oto kilka przykładów takich ćwiczeń:

  1. Ćwiczenie skupiania uwagi

Wyłącz się na jakiś czas (ok. 1/2 h) i skoncentruj swoją uwagę – swoje myśli na wyłącznie jednej czynności. Może to być czytanie artykułów, sprzątanie, malowanie, pranie, koszenie trawnika – dosłownie co tylko chcesz, pod warunkiem, że będzie to jedna prosta czynność. Pilnuj swoich myśli aby nie odbiegały od tego, co robisz. Nie pozwalaj im na żadne dygresje. Czujesz napięcie? To nie łatwe, ale do osiągnięcia! Najlepiej wcześniej ustawić sobie budzik (na te 1/2 h), w innym wypadku Twoje myśli będą uciekały w celu kontrolowania czasu.

  1. Ćwiczenia zapamiętywania

Zapamiętywanie informacji najlepiej jest ćwiczyć powtarzając daną czynność, czy tekst. Powtarzanie wzmacnia sieci połączeń w mózgu, a więc wspiera przyswajanie i utrwalanie wiadomości. Ucz się na pamięć wierszyków, piosenek, układaj zwroty obcojęzyczne w opowiadania – ucz się ich na pamięć.

Jadąc na piknik śpiewaj, utrwalając teksty piosenek oraz zapamiętując linię melodyczną.

  1. Podwójne kodowanie

Przeżyte doświadczenia, zaobserwowane zjawiska i usłyszane dowcipy zapisuj sobie „na pamiątkę”.  Zapisywanie przyswajanych informacji utrwala je poprzez podwójne kodowanie.

  1. Obrazowanie

Wizualizuj swoje doświadczenia, np. jeśli usłyszysz coś ciekawego w radiu, spróbuj to „zobaczyć” w swojej głowie. Maluj w wyobraźni obrazy miejsc, w których przebywasz. Wyobraź sobie jak wyglądają o innej porze roku lub innej porze dnia. Obrazy zostają nam w głowach na dłużej niż słowa, dlatego pełnią także funkcję wspierającą zapamiętywanie.

  1. Skojarzenia

Tworzenie różnych skojarzeń prowadzi do wykorzystania istniejących połączeń synaptycznych  i sprawniejszego przyswajania nowych informacji.

W codziennej komunikacji korzystaj z porównań, metafor, odnośników, zestawień faktów. Nawiązuj do rozmaitych życiowych zdarzeń, podawaj przykłady, wnioskuj, podsumowuj.

  1. Planowanie i ustalanie priorytetów

Postaraj się zaplanować wszystkie czynności dnia. Ustal godzinę pobudki, zaplanuj cały dzień – uwzględniając nawet mniej ważne czynności. Rozliczaj się ze swojego planu i modyfikuj na bieżąco (jeśli zajdzie taka potrzeba).

Planowanie, ustalanie priorytetów zmusza nas do analizy problemu i budowania hierarchii ważności spraw. Takie działanie organizuje nam świat nie tylko w kalendarzu, ale także układa nam wszystko w głowie, a przy okazji redukuje stres. Monitorowanie planu rozwija samokontrolę.

Miłego weekendu!

picnic-1208229_960_720

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl