Crowdsourcing (ang. crowd ? tłum, sourcing ? czerpanie źródeł – czyli łącznie: czerpanie źródeł z tłumu) to forma współpracy – mechanizm chętnie wykorzystywany w grywalizacji. Jest to coś więcej niż swoista burza mózgów, w której mogą brać udział wszyscy zainteresowani (uczestnicy grywalizacji), która pomaga zgromadzić masę wygenerowanych pomysłów rozwiązań i wiedzę w różnych dziedzinach.

Jak działa crowdsourcing w praktyce:

Załóżmy, że firma lub instytucja ma do rozwiązania pewien problem. Naukowcy z projektu Galaxy Zoo musieli klasyfikować nowe galaktyki (określać ich rodzaje, kształty itp. ). Normalnie takie zadanie byłoby syzyfową pracą przeznaczoną dla astronomów i astrofizyków: koszmarnie długą i? kosztowną. Nie wspominając o braku gwarancji uzyskania pozytywnych efektów. Co zrobiono?

Galaxy Zoo otworzyło się na społeczeństwo, tworząc proces, dzięki któremu każda zainteresowana osoba może w swoim wolnym czasie klasyfikować galaktyki. Chętni do ?pracy? dostają nie tylko zarys specjalistycznej wiedzy, ale również potrzebne do pracy narzędzia (w tym przypadku była to platforma grywalizacyjna).

Crowdsourcing polega więc na ?zleceniu? zadań dotychczas  przewidzianych dla wąskiej grupy specjalistów nieokreślonemu tłumowi: internautom, konsumentom czy wolontariuszom. ?Tłum? za wykonywanie swoich zadań może być nagradzany (np. określoną pulą pieniężną przeznaczoną dla twórców najlepszych rozwiązań i pomysłów), ale wcale nie musi. Wiele osób decyduje się na bezinteresowne dzielenie się swoimi talentami dla samej frajdy i satysfakcji z działań prospołecznych.

Crowdsourcing w ramach grywalizacji aktywizuje do działania, zachęca użytkowników do dzielenia się swoim czasem, wiedzą, doświadczeniem, a jednocześnie pomaga świetnie się bawić i konkurować z innymi uczestnikami we wspólnej drodze do osiągnięcia celu nadrzędnego.

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl