Nie ma chyba osoby, która nigdy w życiu nie nudziłaby się podczas zajęć szkolnych. Materiał był trudny, nauczyciel za mało zaangażowany, temat taki nieprzystający do życia. Big History Project zmienia oblicze uczenia się historii, fizyki i biologii, a może i również i innych dziedzin.

big history project - grywalizacjaIdea jest prosta – podanie wiedzy od początku istnienia świata do współczesności. Tak właśnie wygląda oś czasu usiana wydarzeniami. Połowa całego projektu to właśnie nauki ścisłe, powstanie świata, ewolucja człowieka. Kolejne 50% to historia ludzkości, wydarzenia mające wpływ na powstanie cywilizacji i to jak ona wygląda w dniu dzisiejszym. Chociaż projekt jest skierowany do dziewięcio- i dziesięcioklasistów (odpowiednik polskiej trzeciej klasy gimnazjum i pierwszej liceum) to może w nim wziąć udział każdy. W końcu celem założycieli było zaangażowanie, a przez to i nauczenie, jak największej liczby osób. Twórcami projektu są: David Christian (profesor historii) i Bill Gates. Do jego powstania przyczyniły się również takie osobistości jak Sal Khan (założyciel Khan Academy).

Brak stresujących testów, klasówek, wzroku nauczyciela, łatwość angażowania, interdyscyplinarność to tylko niektóre plusy projektu. Te są łatwo widoczne. Pozyskanie umiejętności łączenia faktów, holistycznego i w dodatku krytycznego myślenia są kolejnymi powodami dla których uczniowie (chociaż może nie tylko?) powinni wziąć udział w lekcjach opartych na konwencji gry. Dlaczego by jednak do całej listy korzyści nie dopisać nauki języka angielskiego? Założyciele uwzględnili również ćwiczenia z języka ? pisanie, czytanie ze zrozumieniem, prezentowanie. Infografiki, krótkie teksty, filmiki, komiksy, ćwiczenia ? to są właśnie narzędzia wykorzystane w nauczeniu.

Wydaje się, że są one już doskonale znane i z powodzeniem wykorzystywane w edukacji, ale ich powiązanie i wykorzystanie w zajęciach jest nowatorskie i sprawia, że uczestnicy-gracze zdobywają wiedzę. Co więcej, do testów można przystępować nieskończoną ilość razy bez punktów ujemnych. Za to za przejście kolejnych etapów można zdobyć odznakę znawcy wielkiej historii. Do projektu można zapisać się samemu i po prostu brać w nim udział, grać i poznawać. Jest to opcja skierowana zwłaszcza do starszych uczniów. Dla młodszych, zwłaszcza dla grupy docelowej, jest przewidziane przewodnictwo nauczycieli. Dla nich został stworzony specjalny przewodnik, który można pobrać ze strony projektu. Czasami jest przecież tak, że nauczyciel ma chęci i zapał tylko brak mu odpowiednich narzędzi. Oto więc są. Niestety, póki co Big History Project jest dostępny jedynie w języku angielskim. Biorąc jednak pod uwagę jego prężny rozwój można mieć nadzieję, że niebawem zostanie też przetłumaczony na inne języki.


Enterprise Gamification Sp. z o.o.


www.grywalizacja24.pl